week 9, 10... de grote stad - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Judith Jager - WaarBenJij.nu week 9, 10... de grote stad - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Judith Jager - WaarBenJij.nu

week 9, 10... de grote stad

Door: judith de jager

Blijf op de hoogte en volg Judith

17 Oktober 2011 | Australië, Melbourne

Het vorige reisverslag beschreef m'n high speed reis langs de Oostkust van Australie. Sindsdien heb ik Sydney aangedaan, alwar ik in de Blue Mountains wat vertraging opliep.... en ben ik in Melbourne aangekomen. Hier zit ik nu al anderhalve week, dus van ' tempo ' kun je uberhaupt niet meer spreken.

Goed. Allereerst Sydney; wellicht de bekendste stad van Australie. Laat ik beginnen met zeggen dat het 1) niet mijn favoriete stad was en 2) dat het regende. Niet dat die twee gegevens iets met elkaar van doen hebben. 'De mooiste haven van de wereld' is onomstotelijk prachtig, dat moet gezegd worden. Manly, de ferry, de eilandjes, de harbour bridge en het operahouse zijn erg gaaf om te zien. Het operahouse heb je zo vaak op foto's gezien dat je het lijkt te herkennen. (feitje; de Deense architect heeft nooit het voltooide werk gezien, hij werd ontslagen voordat de bouw afgerond was, en is nooit naar Sydney teruggekeerd).
Twee uur met de trein van Sydney liggen de Blue Mountains. Het extreem schattige pensionetje, mat haardvuur en al, en het feit dat het 7 graden was, maakte dat het voelde als een wintersport uitstapje. De kou trotserend wandelde we (ik en 2 duitse meisje) de 900 treden van de ' giant staircase' naar beneden om de watervallen te bewonderen. De laatste dag deed ik (voor het eerst) helemaal niets, en las ik de 200 pagina's Joep van 't Hek die iemand had achtergelaten.

Door volgeboekte bussen, volgeboekte hostels en een algeheel gebrek aan organisatie van mijn kant, duurde het enige dagen voordat ik Sydney 'kon' verlaten. Een aangename 12 uur in de bus brachten me naar Melbourne. Deze miljoenen stad wedijvert met Sydney om de titel 'beste Australische stad' en staat bekend om haar sportevenementen, cultuur en Europese charme. De 'oude' gebouwen die je hier regelmatig voorbij loopt, de kathedraal en de musea vormden inderdaad een prettige afwisseling op het over het algemeen nogal saaie en Amerikaanse straatbeeld.

Met twee Duitsers en een Engelse heb ik de Great Ocean Road aangedaan. Een prachtige weg langs stranden, kliffen, hoge golven (mij bijbehorende surfers, geweldig om te zien!!) en bomen vol koala's. Met deze mensen ben ik nog een aantal extra dagen opgetrokken. WE brachten onze tijd voornamelijk door in de leuke restaurantjes die Melbourne rijk is. Goedkope pizza, echt chinees (geen sate meuk) en indiaas waren een welkome afwisseling op pindakaas en pasta. Dit vind ik geweldig aan de Australische steden; gezien de helft van de bevolking aziatisch is, of een andere 'culinair-interessante' achtergrond heeft, kun je altijd lekker eten vinden.

De rest van de anderhalve week in Melbourne werd voornamelijk gekenmerkt door een onafwendbare inertia, plannen die mislukte, en veel te veel uren in de bibliotheek (die overigens wel overweldigende mooi is). Nogmaals waren bus en trein volgeboekt, en bleek het lastig de stad te verlaten. Stel je voor dat er slechts eens in de drie dagen een directe trein tussen Rotterdam en Amsterdam rijdt....
Hoewel zaken dus niet helemaal volgens plan liepen, ik wel 4 keer in-en-uit gecheckt ben en ik eigenlijk helemaal niet zo veel gedaan heb in deze wereldstad, waren het geen slechte dagen. Melbourne is zekere geen verkeerde plek om 'vast' te zitten en ik sliep ik een erg mooi hostel met veel leuke mensen.

Gisteren ben ik nog met 4 Fransen naar Phillip Island gereden. Na aankomst in het koala park moest er natuurlijk uitgebreid koffie gedronken worden. Na nog geen uur koala-kijken was het tijd voor lunch. Natuurlijk had ik m'n Nederlandse boterammetjes mee. De Fransen hadden geen eten mij, maar waren ook niet 'content' met het aanbod van het fish-and-chips restaurant. Terwijl de rest zakken chips insloeg leek het 1 Fransman praktisch naar de lokale overprijsde buurtsuper te gaan. Zo kocht hij een halve kilo kip, aardappelen, tomaten, uien, brood en natuurlijk de tang, het mes, de theedoek, het sponsje en de tandenstokers(!) die hij nodig had om zijn BBQ-lunch te realiseren..... in de regen.

We wandelenden wat, zagen wallabies, wat maffe vogels, en bezochten een boerderij waar 50 aziaten deden alsof ze nog nooit een paard hadden gezien. Hoogtepunt van elke trip naar Phillip island is de 'penguin-parade'; een gebeuren waarbij je vanaf een tribune groepjes penguins het strand op ziet waggelen. Het was, ondanks het hoog-toeristische gehalte (je kon popcorn krijgen), wel echt enorme leuk en grappig om de penguins van dichtbij te zien. Helaas was het iets minder gezellig met de Fransen. Het zullen vast geweldige mensen zijn geweest, maar dat zal ik nooit weten, omdat ze nouwelijks engels praten. Koala's hadden meer moeite gedaan. Ach, een nieuwe ervaring om mijn franse stereotype te voeden.

Uiteindelijk heb ik de plannen rond gekregen. Vandaag vertrek ik naar Adelaide. Hier doe ik een 'Kangaroo island tour' en daarna stap ik op het vliegtuig naar Nieuw Zeeland!!! Ik een dag voor DE Finale in Auckland aankomen, dus dat zal een hele belevenis worden. Hierna ga ik met een bus het Noord en Zuidereiland afreizen. Ik ben benieuwd!

tot snel!


ps. grootste drama tot nu toe; een dag op de witte stranden van de 'whitsunday islands' was te veel voor mijn camera en tot mijn grootste frustratie heeft het gloednieuwe ding het begeven. aan vervanging word gewerkt, maar helaas; vooralsnog geen foto's. .

  • 18 Oktober 2011 - 09:56

    Susanne:

    Super gaaf allemaal. Ik ben stiekem wel jaloers. Ondertussen ben ik het studeren wel weer zat en zou ook wel eens een paar maandjes er tussen uit willen. Wordt aan gewerkt.
    Veel veel plezier nog en ben benieuwd naar je verhalen over Nieuw Zeeland!

  • 19 Oktober 2011 - 17:15

    Joke:

    Jammer dat je camera het begeven heeft ,het is maar materiaal moet je denken en snel vervangbaar, dus gauw een nieuwe kopen want het is zo leuk om bij het verhaal de foto's te zien.
    Ik vond het fijn je zondag even gesproken te hebben, een stem horen is toch anders dan lezen via de mail. Dat je tempo af en toe iets minder is zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat je onbewust wat meer rust nodig had. En ook dat is heel gewoon. Je bent nu een aantal maanden op reis dus af en toe even relaxen daar is niets mis mee toch? Volgens mij geniet je vooral van de natuur en in het bijzonder de dieren. De wereld daar biedt natuurlijk vele ander dieren dan europa.
    Geniet maar veel Adelaide en dan op naar Nieuw Zeeland Veel liefs Joke

  • 26 Oktober 2011 - 09:46

    Judith:

    met veel moeite, drie her-bestellingen en een gestresde rit naar de luchthaven heb ik een nieuwe Camera!! wiehoe. hij is precies hetzelfde als de vorige

  • 03 November 2011 - 11:49

    Sari:

    Wauw Juud! Het klinkt allemaal echt heel erg tof! =D
    Jammer van je camera, maar gelukkig heb je alweer een nieuwe! Ik hoop dat je snel weer foto's plaatst op je weblog.
    Ik vind het altijd leuk om je blogjes te lezen en weg te dromen bij je verhalen. Beter dan hier uit het raam kijken en alleen maar grijze lucht en wolken te zien. En dat bijna elke dag.... =(
    Ben heel benieuwd naar je avonturen in Nieuw-Zeeland! Blog maar snel weer een keertje pliessss!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 28 Juli 2011
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 20581

Voorgaande reizen:

21 April 2014 - 18 September 2014

Internship Indonesia

01 Augustus 2011 - 08 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: